Professionele cultuur
In veel onderwijsorganisaties werkt de ontstane politiek-ambtelijke cultuur onderwijsvernieuwingen en onderwijsverbeteringen tegen. Een voorwaarde voor ontwikkeling is een professionele cultuur in de school, waarin kwaliteit leidend is. De kern van de professionele cultuur zit in het uitgangspunt dat iedereen gelijkwaardig is als mens, maar dat niet iedereen als professional gelijk is: de zogenoemde 'erkende ongelijkheid'. Hiermee onderschrijven we dat ieders kwaliteiten op een verschillend vlak liggen. Als dat uitgangspunt duidelijk is, kun je teamleden aanspreken op hun (eigen) kwaliteiten en kun je openlijk met elkaar bespreken welke ontwikkelpunten er zijn.
In een professionele cultuur zijn we er primair op gericht om samen betere professionals te worden. Dit vindt op de Gabriëlschool o.a. plaats in:
-
Leerteams, waarin een kleine groep teamleden (maximaal 8) eigenaar is van onderwijskundige zaken als: klassenmanagement, leerling-welzijn, methoden & werkwijzen, opbrengsten, didactiek, leerlingen met zorg en scholingsbehoefte. Elk leerteam heeft een woordvoerder.
-
Expertgroepen, is een groep teamleden (maximaal 6), die zich op basis van competentie of een persoonlijk ‘go’ bezighoudt met de verbetering van het onderwijs op een bepaald gebied. Zij geven input aan het jaarplan en verbeterplannen. Ze zijn ook ‘eigenaar’ van de opgestelde plannen.
-
In het Management-Afstemmings-Team (MAT) stemmen we samen de ‘onderwijsgang van zaken’ af. In dit MAT zitten alle woordvoerders van de leerteams, de intern begeleiders en de directieleden.
In onderstaand schema zie je hoe op de Gabriëlschool de professionele cultuur in elkaar steekt.