Eigenaarschap
In het schoolplan staat over de Gabriël-visie: ‘Kinderen leren meer, wanneer ze ook in de gelegenheid zijn om met de aangeboden instrumentele vaardigheden zelf kennis te construeren, zelf ervaring op te doen in de fysieke wereld. Je leert beter door reeds opgedane kennis en vaardigheden te kunnen toepassen, door te ervaren, te zien, te voelen, dus door je zintuigen optimaal te kunnen benutten.’
Leren is meer dan het aanbieden van leerstof aan leerlingen via methodeboeken en onderwijsprogramma’s. Binnen onze school proberen we steeds een juiste balans aan te vinden tussen het meer traditionele aanbod vanuit de gangbare onderwijsmethoden en het organiseren van situaties waarbinnen we leerlingen stimuleren ZELF te ontdekken, ZELF te onderzoeken en ZELF te leren. Ontdekkend en actief. We leggen de verbinding tussen werkelijkheid en theorie, waardoor het leren meer betekenisvol wordt. Deze aanpak stimuleert de betrokkenheid - in een vergevorderd stadium ‘eigenaarschap’ - van leerlingen. Dit leidt tot meer motivatie, betrokkenheid en zelfsturing. ‘Eigenaarschap van leren’ is de mate waarin de leerling verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen leerproces. Controle over je eigen leerproces vergroot het gevoel van self-efficacy (vertrouwen in eigen kunnen) en zelfvertrouwen. Hoe groter de self-efficacy van leerlingen, hoe groter hun betrokkenheid bij het leerproces en hoe groter hun doorzettings-vermogen als het tegenzit.