Gabriëlschool stelt zich voor
In schooljaar 2016-2017 vierden we ons 60-jarig bestaan. De Gabriëlschool - met twee locaties - ontwikkelde zich tot een eigentijdse en moderne school, die zich inzet om het onderwijs voor ieder kind zo optimaal mogelijk vorm te geven. Dit ook vanuit onze identiteit met kernwaarden als:
EIGENHEID - GROEI - VERANTWOORDELIJKHEID – VRIJHEID – OPENHEID - SAMEN.
Met deze kernwaarden als uitgangspunt geven wij ieder kind zoveel mogelijk gereedschappen mee om zowel nu als in de toekomst als volwaardig en verantwoordelijk deelnemer binnen de maatschappij te functioneren. Puzzelstukjes vormen ons logo. Ons motto is daarom ook:
'Gabriëlschool, net dat stukje meer...'
Met onderstaande vijf items - vijf puzzelstukken - zie je dat ‘tastbaar’ terug in de Gabriëlschool. We onderscheiden ons hiermee van andere basisscholen (profileren):
- Eigenaarschap bij leerlingen (bijv. 4 x Wijzer)
- Cultuur-onderwijs
- KiVa en de Gouden & Zilveren Weken
- Ouderbetrokkenheid
- Engels vanaf groep 1 (kleuters)
De puzzelstukjes symboliseren ook de gedachte dat elke leerling een onderdeel is van de groep. Elke groep is weer onderdeel van de school en de school op haar beurt weer van de steeds veranderende samenleving. Elke ouder is intensief betrokken bij deze puzzel. Elk teamlid - met haar/zijn individuele competenties – is onderdeel van het Gabriëlteam. Samen zijn we een kleurrijk geheel. Hoe ‘past‘ - gelijk elk puzzelstukje – ons onderwijs bij de leerling en hoe maken we het onderwijs ‘passend’ bij elk kind ?
Het Gabriëlbeleid vormt met alle beleidstukjes ook weer één geheel. Dat is soms echt ‘een puzzel’… Als er een stukje ontbreekt is de puzzel niet af en niet compleet… Het hoort bij elkaar en zo eindigt ook onderstaand gedicht.
Elk schooljaar staan een aantal verbeterpunten centraal. Een school met ambitie is namelijk steeds bezig om zichzelf te verbeteren. Dit in het belang van onze leerlingen in een steeds sneller veranderende samenleving. Dit vraagt ook een school die daarop inspeelt. Hieronder een strofe uit een gedicht van Loris Malaguzzi uit ‘De honderd talen van kinderen’. Volgens Loris Malaguzzi beschikken kinderen over honderden talen (ofwel talenten) en dat onderschrijven wij. In de schoolgids tref je daar vele voorbeelden van.